maanantai 22. lokakuuta 2012

Yksi Vipun yhdestätoista muusta ehdokkaasta, Jari Kärkkäinen oli intoutunut laittamaan ympäristövaliokunnan paneelin viime viikolta myös youtubeen, linkki löytyy tästä

https://www.youtube.com/playlist?list=PLU7wSj-wZffNf9TXA33pstcM62UXVdUen

****

Tällä viikolla kiire on mieletön, tietty. Vaalimökillä päivystäminen on kuitenkin ollut mukavaa, siispä minut löytää sieltä taas keskiviikkona klo 12 eteenpäin ja lauantaina klo 11 eteenpäin :)

Tässä on itse asiassa ollut niin haipakkaa, että bloggaamisestakin on hetki aikaa. Viime torstaina kuitenkin uutisoitiin Turun Sanomissa aiheesta, josta haluan kirjoittaa lisää, joukkoliikenteestä Turun seudulla. Kirjoitin joukkoliikenteestä  jo 7.10., mutta sitten julkistettiin aikeet hävittää Turun seutuliikenteestä kolmisensataa (!?!) bussivuoroa. Suurin osa Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon ilta- ja viikonloppuliikenteestä lakkaisi 7.1.2013 alkaen. TLO on tehnyt asiasta esityksen, koska sen seitsemän jäsenliikennöitsijää haluavat päästä eroon tappiollisimmista aamu- ilta- ja viikonloppuvuoroistaan.

TLOn liikennejohtaja Hannu Lehmus toteaa artikkelissa, että "kannattamatonta liikennettä on karsittu ja harvennettu aikaisemminkin." Jutussa todetaan myös, että jos kunnat haluavat pitää liikenteen palvelutason ennallaan, lakkautettavat vuorot jäävät kuntien kustannettaviksi.

Minusta tässä on nimenomaan se kuuluisa homman nimi. Kuntien, myös Turun tulee todellakin panostaa toimivaan joukkoliikenteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, ettei yksityisautoiluun olisi koskaan pakko turvautua. Toisin sanoen joukkoliikenteen tulee toimia jouhevasti koko ajan, vuorokaudenajasta riippumatta. Tämä olisi mahtava juttu ja lähitulevaisuuden tavoite.

Ongelmana on juuri joukkoliikenteen yksityistäminen; on selvää, että liikennöitsijät tavoittelevat voittoa, siksi harvaan käytetyt vuorot poistetaan. Mutta mielestäni joukkoliikenteen tulee toimia niin hyvin, että se olisi aina todellinen ja toivottavasti ensisijainenkin, vaihtoehto oman auton käytölle. Tämä edellyttää kunnan oman roolin vahvistamista joukkoliikenteessä.

Ihmiset eivät käytä bussia, koska vuorot ovat harvassa ja lippujen hinnat pilvissä. Vuoroja pitää tihentää ja lippujen hintaa laskea. Turun pitää ymmärtää toimiva joukkoliikenne yhtenä tärkeimmistä kuntalaisten peruspalveluista. Ja todellakin eräänä keskeisimmistä ilmastonmuutosta hillitsevistä ratkaisuista kaupungissa; siksi haluan tehdä työtä ympäristöystävällisten joukkoliikenneratkaisujen puolesta Turussa.








Ei kommentteja: