sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Joukkoliikennettä tulee mielestäni kehittää Turussa voittoa tuottavasta yritystoiminnasta kuntalaisten palveluksi. Tällä hetkellähän on niin, että liikennöinti lopetetaan arkisin jo ennen kahtatoista vedoten vähäisiin käyttäjämääriin. Ajokortittoman opiskelijan työssäkäynti käy tuossa vaiheessa aika hankalaksi, koska työt painottuvat väkisinkin helposti iltoihin ja viikonloppuihin.

Olen siivonnut opintojen ohella kolme ja puoli vuotta. Enimmäkseen siivosin kauppoja ja toimistoja, joiden siivous painottuu iltaan. Varsinkin kauppoja pääsi siivoamaan vasta sulkemisajan jälkeen yhdeksältä, ja kun siinä piti siivota työkaverin kanssa elintarvikepuoli lihamyllyineen ja myös kaupan puoli, tuli todella kiire ehtiä viimeiseen bussiin. Varsinkin talvisin tämä oli todella iso ongelma, muulloin matka taittui usein myös pyörällä. 

Tällä hetkellä joukkoliikenne suunnitellaan Turussa sen mukaan, että kaikilla ns. virka-ajan ulkopuolella työtä tekevillä on auto käytössään. Haja-asutusalueiden joukkoliikennehän on myös vähennetty olemattomiin, mutta mielestäni kaupungeissa tulee voida luottaa joukkoliikenteeseen myös ns. epätavallisina vuorokaudenaikoina.

Ehdin siivoojantöitä tehdessäni siivota myös Liedossa, ja tuolloin huomasin etteivät opiskelijat saa alennusta seutulipuista. Seutulippu tekee aika ison loven kukkaroon, joka ei opintojen ohella töitä tekevillä välttämättä muutenkaan niin paksu ole. Onkin usein helpompaa pitäytyä oman auton käytössä jos se mahdollisuus on.

Tällaiset porsaanreiät nimenomaan sitovat ihmisiä yksityisautoiluun. Minusta tulisikin huolehtia siitä, etteivät  yhteiskunnan rakenteet ylläpidä ja suosi autoilua. Joukkoliikenteen tulee Turussa kulkea nykyistä myöhempään ja alkaa nykyistä aiemmin, jotta töihin pääsee ilman autoa. Viikonloppujen yölinjojen tulisi minusta lopettaa liikennöinti aamuvuorojen alkaessa. Opiskelijoiden työssäkäynti kotikuntansa ulkopuolella tulee huomioida seutulippujärjestelmän kehittämisessä.

Joukkoliikenteen kehittäminen aidosti kuntalaisia palvelevaksi auttaa opiskelijoita, siivoojia ja muitakin pienituloisia. Eräs Viherpunaisen vasemmiston tavoitteista 2012-2016 on tuplata bussien vaihto-oikeus neljään tuntiin. Tämäkin palvelisi vähävaraisia ja tukisi samalla keskustan kehittämistä kaupunkilaisten kohtaamispaikaksi. Liikenteen kehittäminen joukkoliikennettä ja pyöräilyä suosivaksi tuleekin Turussa aloittaa jo alkavalla vaalikaudella.





Ei kommentteja: