sunnuntai 8. lokakuuta 2017

Eduskunnan kaikki kuusi oppositiopuoluetta jättivät yhteisen välikysymyksen  VR: n kilpailutukseen liittyen. Ilo nähdä näin laajamittaista yhteistyötä puolueiden välillä. Hallitus sai lopulta eduskunnan luottamuksen välikysymysäänestyksessä, odotetusti koska eduskunnan voimasuhteet niin ennakoivat.

Yksi välikysymyksessä esille nostetuista asioista on raideliikenteen merkitys kansainvälisten ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Äärimmäisen validi pointti. Muistan kun istuimme pari vuotta sitten iltaa, ja puheeksi tuli VR:n kilpailutuksen vaikutus raideliikenteen määrään Suomessa. Minusta on edelleen selvää, että yksityisten toimijoiden tulo raiteille ei mitenkään automaattisesti lisää raideliikennettä. 

Päinvastoin, liikevoittoon nojaavat yritykset pikemminkin sivuuttavat syrjäisempien seutujen liikennöinnin ja panostavat ainoastaan vilkkaimmille reiteille. Miten silloin käy niiden, joiden pitäisi käydä töissä tai opiskelemassa vähän kauempaa? Käytännössä oma auto on jo nyt ainoa vaihtoehto, VR:n päätös sulkea pienempiä väliasemia on vain kiihdyttänyt kehitystä. Valtion Rautatiet eivät kuitenkaan aina ole toimineet nykyisen, kovan markkinalogiikan mukaisesti. Kyse on tässäkin poliittisista päätöksistä.

Samalla pohjalla näen myös Tunnin junan. Miten järjestyisi pääteasemien välillä asuvien työssä- ja opiskelemassa käynti. Näkisin, että ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi tulisi todella kaikin keinoin vahvistaa pienten väliasemien merkitystä, avata niitä uudelleen. Kun taloudelliset tekijät ohjaavat ihmisiä edelleen kumipyörien päälle esim. lyhyellä reissulla Turusta Helsinkiin, tulisi hinnoittelupolitiikalla tukea ympäristöystävällisempää matkustusvalintaa junalla. Valtion Rautatiet- yhtiöllä olisi tähän nykyistäkin parempi mahdollisuus, kun valtio voisi rakenteeseen puuttua. Raideliikenteen kilpailuttaminen ei ole vastaus myöskään ilmastotavoitteisiin.

Ei kommentteja: