Tämän päivän Turun Sanomissa julkaistiin mielipiteeni, tässä alla kokonaisena ja linkki perässä.
**************************
Joukkoliikenteen käyttämisen pitäisi olla helppoa ja halpaa
Turun
Sanomissa oli vähän aika sitten uutinen, jossa kerrottiin
lausuntokierroksella olevan liikennekaarilakiesityksen mahdollisista
vaikutuksista Turun seudun joukkoliikenteeseen. Jutussa muun
muassa joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte esitti huolensa lakiesityksen
vaikutuksista erityisesti hiljaisempien aikojen
liikennöintiin. Artikkeli herätti paljon ajatuksia siitä, millä
periaatteilla joukkoliikennettä Suomessa halutaan kehittää, ja miten
markkinaehtoisuus sopii julkiseen palveluun ylipäätään.
Kortteen
toteamus siitä, ettei markkinaehtoisilla toimijoilla olisi lain
myötä velvoitetta ajaa hiljaisina aikoina tai vähemmän
liikennöidyillä reiteillä, kuvaa täydelleen turkulaisenkin
joukkoliikenteen arkea silloin, jos laki astuu voimaan nyt esitetyssä
muodossa. Yksityiset yritykset eivät luonnollisesti aja tappiollisia
linjoja. Toimiva, ihmiset kaikkialla ja kaikkina aikoina tavoittava
joukkoliikenne kuuluu mielestäni jokaisen perusoikeuksiin.
Jo
nyt monen työajat kuitenkin pakottavat oman auton hankintaan, kun
työvuoroon on ehdittävä bussiaikataulujen ulkopuolella. Korte painotti
myös, että Fölin ruuhkalinjojen tuotoilla ylläpidetään hiljaisempia
vuoroja. Niiden kohtalo ja siis kattava joukkoliikenne olisi lain myötä
vaakalaudalla. Liikennekaarilakiesitys on yksityisautoilua tukevaa
politiikkaa tilanteessa, jossa kaiken infrastruktuurin
kehittämisen tulisi tähdätä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kunnes
sähköautot saadaan valtavirtaan, tulisi liikenneratkaisut tehdä kattavaa
joukkoliikennettä tukien.
Tein itse
aikoinaan siivoojan töitä ja ajokortittomana, pienipalkkaisena ihmisenä
työmatkavaihtoehtoni olivat vähissä. Olin onnekas kun bussilla pääsi
edestakaisin, riippumatta siitä kuinka aikaisin tai myöhään työt
alkoivat, mutta muistan miten kova kiire oli aina ehtiä töistä illan
viimeiseen bussiin. Pienituloisen vaihtoehdot eivät ole niistä
ajoista lisääntyneet, päinvastoin. Hyvä esimerkki on halpabussien suosio
ympäristöystävällisen junamatkustamisen kustannuksella.
On selvää, ettei pienipalkkainen välttämättä voi
kulkea töissä junalla vaikka haluaisi, junalippujen hintojen
roimasta pudotuksesta huolimatta. Käydessäni Helsingissä töiden puolesta
oli pakko valita halpabussi junan sijaan, kun bussilippu oli edelleen
puolta halvempi. Junavuorojen vähentäminen kustannustehokkuuden
nimissä ja suunnitelmat raideliikenteen yksityistämisestä eivät
kuulosta lupaavilta. Pienituloisellakin pitää olla mahdollisuus tehdä
ympäristötekoja matkustaessaan, joukko-ja raideliikennettä tulisi
ehdottomasti kehittää julkisena, matalan kynnyksen palveluna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti