tiistai 24. toukokuuta 2016

Päättäjäistapahtumassa oli mukavaa, nuoria oli paljon ja muut päivystäjät kivoja. Ideoimme vaalisloganeita, mulle tuli mieleen aika hyvä "Totuus ja imago-meillä ne kohtaavat". No, eiköhän asialla ole ihan oikeat ammattilaiset sitten :D Tarkkoja kävijämäärätilastoja tän päivän tapahtumasta ei vielä ole, pyysin niitä äsken.



Tämän päivän Turun Sanomissa julkaistiin mielipiteeni, tässä alla kokonaisena ja linkki perässä.

**************************


Joukkoliikenteen käyttämisen pitäisi olla helppoa ja halpaa

Turun Sanomissa oli vähän aika sitten uutinen, jossa kerrottiin lausuntokierroksella olevan liikennekaarilakiesityksen mahdollisista vaikutuksista Turun seudun joukkoliikenteeseen. Jutussa muun muassa joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte esitti huolensa lakiesityksen vaikutuksista erityisesti hiljaisempien aikojen liikennöintiin. Artikkeli herätti paljon ajatuksia siitä, millä periaatteilla joukkoliikennettä Suomessa halutaan kehittää, ja miten markkinaehtoisuus sopii julkiseen palveluun ylipäätään.

Kortteen toteamus siitä, ettei markkinaehtoisilla toimijoilla olisi lain myötä velvoitetta ajaa hiljaisina aikoina tai vähemmän liikennöidyillä reiteillä, kuvaa täydelleen turkulaisenkin joukkoliikenteen arkea silloin, jos laki astuu voimaan nyt esitetyssä muodossa. Yksityiset yritykset eivät luonnollisesti aja tappiollisia linjoja. Toimiva, ihmiset kaikkialla ja kaikkina aikoina tavoittava joukkoliikenne kuuluu mielestäni jokaisen perusoikeuksiin.

Jo nyt monen työajat kuitenkin pakottavat oman auton hankintaan, kun työvuoroon on ehdittävä bussiaikataulujen ulkopuolella. Korte painotti myös, että Fölin ruuhkalinjojen tuotoilla ylläpidetään hiljaisempia vuoroja. Niiden kohtalo ja siis kattava joukkoliikenne olisi lain myötä vaakalaudalla. Liikennekaarilakiesitys on yksityisautoilua tukevaa politiikkaa tilanteessa, jossa kaiken infrastruktuurin kehittämisen tulisi tähdätä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kunnes sähköautot saadaan valtavirtaan, tulisi liikenneratkaisut tehdä kattavaa joukkoliikennettä tukien.

Tein itse aikoinaan siivoojan töitä ja ajokortittomana, pienipalkkaisena ihmisenä työmatkavaihtoehtoni olivat vähissä. Olin onnekas kun bussilla pääsi edestakaisin, riippumatta siitä kuinka aikaisin tai myöhään työt alkoivat, mutta muistan miten kova kiire oli aina ehtiä töistä illan viimeiseen bussiin. Pienituloisen vaihtoehdot eivät ole niistä ajoista lisääntyneet, päinvastoin. Hyvä esimerkki on halpabussien suosio ympäristöystävällisen junamatkustamisen kustannuksella. 

On selvää, ettei pienipalkkainen välttämättä voi kulkea töissä junalla vaikka haluaisi, junalippujen hintojen roimasta pudotuksesta huolimatta. Käydessäni Helsingissä töiden puolesta oli pakko valita halpabussi junan sijaan, kun bussilippu oli edelleen puolta halvempi. Junavuorojen vähentäminen kustannustehokkuuden nimissä ja suunnitelmat raideliikenteen yksityistämisestä eivät kuulosta lupaavilta. Pienituloisellakin pitää olla mahdollisuus tehdä ympäristötekoja matkustaessaan, joukko-ja raideliikennettä tulisi ehdottomasti kehittää julkisena, matalan kynnyksen palveluna.
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/2662066/Joukkoliikenteen+kayttamisen+++pitaisi+olla+helppoa+ja+halpaa

Ei kommentteja: