Turun kaupungin kiinteistöliikelaitoksen johtokunta teki periaatepäätöksen 15.10.2014, että raskas liikenne poistetaan Ratapihankadulta. Johtokunnan enemmistö kannatti lisäselvitysten tekemistä ja lisäajan ottamista, Vasemmistoliitto oli sitä mieltä että muutosta pitää kiirehtiä.
Kirjoitimme Riikka Oksasen kanssa aiheesta mielipiteenkin, joka julkaistiin lyhennettynä Turun Sanomissa. Esim. viittaukset ympäristöön ja ekologiaan jätettiin lopullisesta versiosta pois.
Nyt johtokunta on lopultakin tehnyt päätöksen kiellosta, jonka pääsee ohittamaan vain erikoisluvalla. Alueen kevyen liikenteen sujuvuuteen liittyy tietenkin ikuisuuskysymys Humalistonkadun pyörätiestä, jonka liitimme Ratapihankadun liikennekysymykseen. Johtokunta hyväksyi viime vuoden lopussa Humalistonkadun pyörätien suunnitelmat, mutta vielä tulee vettä paljon Aurajoessa virtaamaan ennenkuin pyörätie valmistuu.
Tässä vielä tuo mielipiteemme.
********************************
Liikennesuunnittelussa tarkasteltava kokonaisuutta
Vihreiden Jukka Vornanen ja Niina Ratilainen peräänkuuluttivat
Humalistonkadun pyörätien pikaista rakentamista Turun Sanomissa
12.10.2014, ja toivoivat myös muista puolueista kannatusta
suunnitelmalle. Pyöräyhteyttä on puuhattu jo 1980-luvulta alkaen.
Viherpunainen
vasemmisto ry jakaa Vornasen ja Ratilaisen huolen rakennustöiden
viivästymisestä vuosien varrella.
Humalistonkadun pyöräily-yhteys, joka kulkee keskustan läpi
pohjois-eteläsuunnassa, jäi mielestämme aivan tarpeettomasti kesken
vuonna 2012 silloisessa ympäristö- ja kaavoituslautakunnassa pyydettyjen
autopaikka- ja parkkipaikkaselvitysten vuoksi. Nyt sen kiireellisyys
on jo huutavaa luokkaa. Sujuva yhteys pohjoiseen Turun ydinkeskustasta
on puuttunut aivan liian pitkään.
Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmassa 2010 ydinkeskustaan on
kaavailtu tehtäväksi uudet pyöräily-yhteydet Puutarhakadulle,
Humalistonkadulle ja Yliopistonkadulle. Syyskuussa valmistui uusin
suunnitelmaa, jonka mukaan Humalistonkadun pyöräyhteys voidaan
toteuttaa pyöräteiden ja -kaistojen yhdistelmänä niin, että
autoliikenteen kaistojen määrä pysyy ennallaan ja pysäköintipaikoistakin
häviää vain pieni osa.
Viherpunainen vasemmisto ry katsoo, että uusin suunnitelma on hyvä alku.
Tässä on tärkeää ottaa huomioon myös se, että yhtenäinen pyörätie on
pyöräilijälle pyöräkaistaa tai erilaisia yhdistelmiä turvallisempi.
Olemme samaa mieltä siitä, että Humalistonkadun
pyörätie parantaa merkittävästi työmatkapyöräilyn edellytyksiä ja
yhdistää rautatieaseman osaksi toimivaa keskustan pyöräverkkoa.
Korostamme lisäksi, että yhdistettäessä rautatieasemaa osaksi keskustan
pyöräverkkoa tulee huomioida myös Ratapihankadun liikennekokonaisuus.
Tällä hetkellä kadulla kulkee paljon rekkoja, ja liikenneturvallisuus,
myös pyöräilijöille, edellyttää raskaan liikenteen
poistamista alueelta. Toisaalta liikenneturvallisuuden ja yleisen
asumisviihtyvyyden kannalta on oleellista ensi vaiheessa laskea autojen
nopeusrajoituksia koko keskusta-alueella ja pyrkiä autoilun
vähentämiseen.
Vasemmistoliitto jäi yksin kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 15.10.
puolustamaan Ratapihankadun turvallisuutta. Vasemmistoliiton kaksi
edustajaa johtokunnassa esittivät, että raskas liikenne poistetaan
Ratapihankadulta niin pian kuin se teknisesti on mahdollista.
Esitys hävisi äänin 11-2.
Viherpunainen vasemmisto ry pitää keskustan pyöräverkoston
rakentamisessa keskeisenä, että ratkaisut toteutetaan kokonaisuutta
ajatellen. Raskas liikenne ei kuulu kaupungin keskustaan varsinkaan
tilanteessa, jossa kaupunkisuunnittelua tulee Turussakin kehittää
ekologiseen suuntaan, pyöräilyä ja jalankulkua tukevaksi.
Riikka Oksanen,
Puheenjohtaja
Viherpunainen vasemmisto ry
Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoituslautakunnan jäsen 2001-2012
1. varavaltuutettu
Eva-Liisa Raekallio
varapuheenjohtaja
Viherpunainen vasemmisto ry
Turun kaupungin kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan varajäsen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti