keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Tässä alla kynäilemäni ohjelmaryhmän kannanotto lukion opetussuunnitelmauudistuksesta. Lähti tänään medialle, saapi tosiaan nähdä missä menee läpi.


*****


Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton ekologiaohjelmaryhmä: Lukion opetussuunnitelmauudistus palautettava valmisteluun!


Suomalaista lukiokoulutusta ollaan uudistamassa rajulla kädellä vuonna 2016. Opetussuunnitelmauudistuksessa ollaan lisäämässä valinnaisuutta, reaaliaineista vain uskonto ja terveystieto säilyisivät pakollisina. Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton ekologiaohjelmaryhmä katsoo, että uudistuksen tavoitteena on valjastaa koulutus palvelemaan lyhytnäköisesti elinkeinoelämän tarpeita. 

Kun nuori valitsee opiskeltavia aineita lukiossa, voimakas valinnaisuus työntää hänet täysin kulloisenkin työvoimapoliittisen suhdanteen armoille. Nuori ja hänen perheensä luonnollisesti valitsee aineet, joiden kautta työllistyminen sillä hetkellä näyttää suhdanteiden valossa todennäköisimmältä. Suhdanteille ominaista on kuitenkin jatkuva muutos, ja koulutuksen tulisi luoda yhteiskuntaan pysyvyyttä ja rakenteita, joiden kautta muutosta voidaan objektiivisesti tarkastella ja kansalaisuutta kehittää.

Valinnaisuuden lisäys tarkoittaisi mm. historian, yhteiskuntaopin, filosofian, biologian ja maantiedon opetuksen vähentymistä. Näiden aineiden opetusta pitäisi päinvastoin lisätä. Muuten koulutetaan ihmisistä näköalattomia suorittajia, jotka ilman kokonaisvaltaista ymmärrystä ihmisyhteisöjen ja luonnon historiasta eivät myöskään osaa kuvitella tulevaisuutta. 

Tällainen koulutus on kestämätöntä ja epärealistista. Se palvelee vain elinkeinoelämän intressejä eikä yhteiskuntaa kokonaisuutena. Laaja-alainen yleissivistys on välttämätöntä kansalaisena toimimiseen, yhteiskunnassa tarvitaan pysähtymistä ja analyyttista ajattelua, jota esim. juuri historia ja yhteiskuntaoppi sekä filosofia rakentavat.

Ohjelmaryhmä edellyttää, että uudistuksessa huomioitaisiin myös työllisyysnäkökulma; mihin esimerkiksi nyt koulutettavat historian ja biologian opettajat työllistyvät jos ko. aineet jäisivät vapaaehtoisiksi valinnoiksi. Opetusryhmäkokojen pienentäminen sinänsä on sekä kestävää työllisyys- että koulutuspolitiikkaa; yksi opettaja ei ehdi tukea kestävää kehitystä turvaavien kokonaisuuksien sisäistämistä suurissa massaluokissa.

Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton ekologiaohjelmaryhmä painottaa, että ilmastonmuutoksen kiihtyvä eteneminen on uhka meille kaikille. Opetussuunnitelmauudistus on koulutuspoliittinen keino priorisoida talouskasvua ilmastonmuutoksen kustannuksella tilanteessa, jossa päinvastoin tulisi koulutuksen avulla voimistaa ihmisten tietoisuutta ilmastonmuutosta kiihdyttävistä rakenteista ja omien valintojen merkityksestä kestävän kehityksen turvaamisessa.  

Ohjelmaryhmä toteaa, ettei koulutuksen ainoa päämäärä saa olla opetussuunnitelmauudistuksella tavoiteltu lyhyen tähtäimen markkinaimpulsseihin vastaaminen ja talouskasvun turvaaminen. Vaadimme opetussuunnitelmauudistuksesta laajaa julkista keskustelua ja sen palauttamista uuteen valmisteluun, jossa yleissivistävät, tasa-arvoa ylläpitävät sekä kestävää kehitystä palvelevat aineet saavat lisätunteja. 

Ei kommentteja: